ACTRIȚA ELENA (Aliona) OLEINIC – CREAȚIE ȘI DESTIN PE SCENA NAȚIONALULUI SATIRICUS

Viața și creația scenică a actriței Elena Oleinic, artistă emerită, coincide întrutotul cu cele trei decenii de existență a Teatrului Național ”Satiricus I.L.Caragiale”. A fost angajată în trupa acestui teatru, abia fondat, în 1991 și nu s-a mai despărțit de el niciodată. Astfel încât, la aniversarea jubileului său de 50 de ani, actrița a sărbătorit împreună cu Satiricus și 30 de ani de activitate scenică.

Elena Oleinic a studiat la Institutul de Arte, clasa maestrului Titus Jucov, specialitatea de Actor teatru de păpuşi. Încă din anii de facultate își dă concursul la realizarea unor spectacole, în special la Teatrul televizat de păpuşi „Prichindel”, unde este și angajată deja de la anul doi. Prima emisiune la care participă este Povestea de seară, Aliona producându-se în rolul de animatoare a mai multor personaje. În aceeași perioadă a studiilor, acceptă invitaţia pedagogului său Titus Jucov şi se angajează temporar la Teatrul Republican de Păpuşi „Licurici”.

La absolvirea facultăţii, având oferte de angajare și de la Teatrul „Vasile Alecsandri” din Bălţi, și de la „Licurici”, Elena Oleinic optează pentru noul Teatru „Satiricus”, fondat în 1990 de Sandu Grecu, care tocmai revenise de la stagiul petrecut la Teatrul „Satiricon”, Moscova. Tânărul și ambițiosul regizor își aduna o echipă de actori din diferite generaţii, uniți de aceleaşi viziuni artistice şi aceleaşi planuri mari pentru un teatru „cum nu s-a mai văzut”. Elena se număra printre acei tineri entuziaști, care au crezut în viitorul acestui teatru. Oferta lui Sandu Grecu i s-a părut cea mai potrivită pentru aspirațiile sale artistice. Nu-i glumă, să fii la începuturile unui teatru nou, modern, având repere artistice și estetice diferite de cele ale teatrelor existente la acea oră.

Pe scena de la Satiricus tânăra actriță a avut nesperata ocazie de a evolua alături de mari maeștri ai scenei, precum Mihai Curagău, Paulina Potângă, Valeriu Cazacu, Jan Cucuruzac, Vasile Tăbărţă ş.a., învățând de la ei secretele înaltei măiestrii artistice. A interpretat multe și diverse roluri – de la cele secundare, de planul doi sau trei, până la rolurile de prim-plan. Muncește cu pasiune, cu multă dragoste și dăruire. Pe scenă, Elena se identifică, realmente, cu personajele pe care le interpretează, cărora le dă viață și caracter. Bineînțeles, și ele, personajele, îi lasă urme adânci în suflet, fiecare rol însemnând o nouă experiență, o treaptă spre culmile perfecțiunii artistice. Iată ce spune, în acest sens, regizorul Sandu Grecu: „Fiecare rol realizat de actriţă are un farmec aparte, ea joacă la fel de inspirat în rolurile de planul doi, precum şi în cele principale, în roluri de o mare încărcătură dramatică, dar şi cele lejere, în ipostaze comice unde se simte în largul său, improvizând savuros. Personalitate înzestrată multilateral, cu o factură actoricească deosebită, originală, Elena Oleinic este sufletul manifestărilor cultural-artistice organizate la nivel municipal şi naţional”.

A debutat pe scena de la Satiricus, interpretând rolul Julietei în spectacolul Ce e viaţa omului? de Arkadi Arkanov, în regia lui Sandu Grecu, acesta fiind, de fapt, şi primul spectacol din repertoriul noului teatru. Apoi, de-a lungul celor trei decenii de activitate scenică, a realizat o întreagă galerie de roluri: Deanira în Hercule de Fr.Durrenmatt,
Coana Efimița în Jertfe patriotice după Caragiale și Alecsandri, Armande Bejart în Moliere de J.B. Moliere, Ţiganca în Căsătorie cu de-a sila de J.B.Moliere, Matilda în Ciuleandra de Liviu Rebreanu, Soţia în Care-s sălbaticii? de Iulian Filip, Andromeda în Metamorfozele de Ovidiu, Doroteea în Carmen de Prosper Merimee, Psihiatrul în Maestrul şi Margarita de Mihail Bulgakov, Didina Mazu în D-ale carnavalului de I.L. Caragiale, Ea în SRL Moldovanul de Nicolae Esinencu, Elvira în Salvaţi America de Dumitru Crudu, Ioana în Dictatorul de Andrei Strâmbeanu, Țiganca în Eu pentru cine votez? de Val Butnaru, Dusia în Golanii revoluției moldave de Constantin Cheianu, Femeia în Beethoven cântă din pistol de Mircea M. Ionescu, Soția în Care-s sălbaticii? de Iulian Filip, Soția lui Curley în Oameni și șoareci de John Steinbeck, Enneia în Caligula de Yozef Toman, Patroana în Migraaaanți sau prea suntem mulți pe nenorocita asta de barcă de Matei Vişniec, Medicul în Made in Moldova! de Constantin Cheianu, Jean Perkins în Banii, banii sau „borsetka” de Ray Cooney, Nastasia Trofimovna în Nunta de A.P. Cehov, Ana Andreevna în Revizorul de N.V. Gogol etc. A creat personaje memorabile, caractere psihologice puternice, dar și eroine haioase, știindu-se că de la tragic până la comic e un singur pas; actrița reușește performanța de a aduce jocul până la absurd, la o bufonadă, la o satiră grotescă.

Ana Andreevna în Revizorul de N.V. Gogol

În cele trei decenii de activitate pe scena Teatrului Naţional „Satiricus I.L. Caragiale” Elena Oleinic a creat cele mai diverse roluri – în peste 40 de spectacole. Înzestrată din plin cu har artistic, având un diapazon larg de interpretare, fiind capabilă să îmbine deosebit de organic „senzualitatea cu ironia, finețea cu sangvinitatea”, actrița este invitată frecvent la diverse emisiuni televizate. Ea participă la ciclurile de emisiuni televizate De-ale teatrului, Din zodia Buricului, Hanul moftangiilor, Mai în glumă mai în serios al lui Gh. Urschi, precum şi la emisiunile Teatrului de miniaturi TV. I-au prins bine și abilitățile cultivate la facultate, în domeniul teatrului de păpuşi, ea fiind cea care a dat viață păpuşilor în spectacolul Păcală şi Tândală (1991) montat de Tudor Macovenco, Doi purceluși (1998) în regia lui Ion Popescu ș.a. Actrița a fost și rămâne printre actorii cei mai fideli teatrului „Satiricus”, contribuind din plin, pe parcursul a trei decenii, la crearea și consolidarea brandului acestui neordinar teatru.

Creativă, energică, temerară în diversele activități artistice, Aliona Oleinic își încearcă puterile, firește, și în regia de teatru. La Satiricus ea a montat spectacolul pentru copii Hai să ne jucăm! după creația lui Iulian Filip (2008). De fapt, ea a semnat şi scenariul, în baza unor scenete și poezii ale autorului. Spectacolul a fost conceput în cheia unui muzical, în canavaua lui fiind intercalate multă muzică, cântece şi dansuri, precum şi diverse elemente interactive, cu priză la tânărul spectator. De curând, tânăra regizoare a contribuit la apariția în repertoriul Teatrului Satiricus a spectacolului cu tematică actuală Insultați Belarus(IA) de Andrei Kureicik.

Actrița se produce nu doar în teatru, dar și în film. O regăsim în peliculele unor tineri regizori: Bautiful Corruption (2018, regie Evgheni Damaschin), Mather Nature (2018, regie Natalia Shaufert), Din inima Moldovei (2019, regie Ion Usatâi).

Harul artistic al Alionei Oleinic este completat în mod fericit de abilitățile sale pedagogice. De ani buni ea activează și în domeniul instruirii estetice, transmite cu pasiune și dăruire de sine cunoștințele și experiența sa tinerei generații, ținând lecții de arta teatrală în fața elevilor de la liceul „Liviu Rebreanu” din capitală. În acest scop, a absolvit mai multe cursuri de formare continuă: la specialitățile psihopedagogia artelor, arta teatrală, arta vorbirii, educaţie prin film, la modulele Metodica pregătirii lecţiei multimedia moderne. În anul 2014 obţine gradul pedagogic II, iar în 2019 – gradul pedagogic I.

Elena Oleinic este distinsă cu titlul Artist emerit (2010), este laureată a Premiilor Pavel Proca, Victor Tanmoşan, Cel mai bun rol secundar feminin în cadrul Galei Premiilor UNITEM, Țiganca în Eu pentru cine votez? de Val Butnaru (2011). A fost nominalizată la premiul Cea mai buna actriţă a anului (2015) pentru rolul Nastasiei Trofimovna din spectacolul Nunta de A.P. Cehov.

La palmaresul impresionabil al apreciatei actrițe vom adăuga negreșit și proiectele ei artistice temerare, pe care îi dorim să le realizeze cu brio. Ave!